Współpraca z rodzicami trudnymi

Opiekun szkolenia

dr Katarzyna M. Stanek

Cel szkolenia 

  • zwiększenie kompetencji nauczycieli w zakresie współpracy z rodzicami, ze szczególnym naciskiem na rodzica „trudnego” w obszarze wiedzy, umiejętności i postaw
  • zapoznanie nauczycieli, wychowawców i pedagogów z podstawami prawidłowej współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi
  • określenie zasad i barier w prawidłowej komunikacji
  • poznanie technik i narzędzi prowadzenia rozmowy na tematy trudne z uwzględnieniem asertywnej komunikacji oraz budowania planu współpracy z rodzicem/rodzicem trudnym. 

Adresaci szkolenia

  • nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy nawiązujących bezpośredni kontakt z rodzicem/opiekunem prawnym dziecka/ucznia.

Program szkolenia

  1. Rodzic – ogniwo procesu kształcenia i wychowania
  2. Zadania szkoły i nauczyciela w zakresie współpracy z rodzicami:
    1. prawo oświatowe w zakresie współpracy szkoły/nauczyciela z rodzicem/opiekunem prawnym dziecka/ucznia
    2. ja – nauczyciel – postawa i ograniczenia nauczyciela
    3. relacje nauczyciel – rodzic
  3. Prawa i obowiązki rodziców
  4. Rodzic trudny, czyli jaki? 
  5. Rozmowa o problemach wychowawczych, edukacyjnych i emocjonalnych dziecka/ucznia
  6. Komunikacja nauczyciel – rodzic:
    1. zasady poprawnej komunikacji interpersonalnej 
    2. model kwadratu komunikacyjnego
    3. dialog motywujący we współpracy z rodzicem
    4. bariery komunikacyjne 
    5. opór w komunikacji
  7. Asertywność we współpracy nauczyciel-rodzic:
    1. asertywność w kontekście postaw (agresywnej, uległej, manipulacyjnej)
    2. podstawy asertywności  
    3. wewnętrzne bariery asertywności – diagnoza i sposoby radzenia sobie z problemami
    4. komunikat „ja” i informacja zwrotna
    5. sposoby radzenia sobie z krytyką i atakiem werbalnym
    6. budowanie postawy asertywnej
  8. Plan pracy z rodzicem/trudnym rodzicem

Sylwetka absolwenta szkolenia

Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat:

  • podstaw teoretycznych i prawnych dotyczących współpracy nauczyciel-rodzic
  • komunikacji, barier komunikacyjnych, oporu i zasad prawidłowej komunikacji pomiędzy nauczycielem a rodzicem
  • konstruktywnej rozmowy z rodzicem/trudnym rodzicem w aspekcie granic i oporu
  • asertywności 
  • zasad budowania planu współpracy pomiędzy nauczycielem a rodzicem.

Czas trwania

2 dni – 16 godzin

Opłaty

390 zł