Informacje o projekcie
Start: 01.11.2024
Zakończenie: 31.10.2026
Czas trwania: 24 miesiące
Budżet: 120 000 EUR [520 836,00 PLN]
Program: Erasmus+
Numer projektu: 2024-1-PL01-KA220-HED-000243646
Cel projektu
Głównym celem projektu jest poprawa kondycji psychofizycznej nauczycieli akademickich poprzez wypracowanie skutecznych narzędzi zapobiegających wypaleniu zawodowemu tej grupy. Jak pokazują wyniki badań naukowych, dualny charakter pracy nauczycieli akademickich sprawia, że są oni w wysokim stopniu narażeni na skutki wypalenia zawodowego. Czynniki takie jak nauka zdalna związana z pandemią czy niepewność geopolityczna dodatkowo pogłębiają to zagrożenie.
Planowane efekty i rezultaty
- Zestaw aktywności dla pracowników akademickich – w tym obcowanie z naturą, stoicyzm, rozwijanie hobby (np. brydż sportowy): indywidualna zmiana perspektywy i wzmocnienie odporności.
- Podręcznik dla uczelni wyższych, ukazujący specyfikę zawodu nauczyciela akademickiego i związane z nim ryzyko wypalenia zawodowego wraz z zestawem dobrych praktyk.
- Pakiet komunikacyjny z rekomendacjami wdrożeniowymi – metody, narzędzia i techniki upowszechniania wyników
Chcesz wziąć udział w badaniu?
Uzupełnij ankietę >>
Zgłoś się do wywiadu indywidualnego >>
Kierownik projektu
dr Marek Kawa
Doktor, filolog języka polskiego i angielskiego, antropolog, amerykanista, publicysta i samorządowiec. Autor monografii dotyczącej symboliki kulturowej oraz współautor encyklopedii, ponadto autor artykułów, tłumaczeń. Członek rad muzealnych, nadzorczych, społecznych i programowych, m.in. jako poseł na Sejm RP wiceprzewodniczący stałej podkomisji ds. Nauki i Szkolnictwa Wyższego, wiceprzewodniczący komisji stałej Odpowiedzialności Konstytucyjnej (2005-2007); delegat do Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy w Strasburgu..
Zespół badawczy
dr Iga Kazimierczyk
Specjalizuje się w badaniu środowiska pracy szkoły, w szczególności kwestii wypalenia zawodowego nauczycieli i obciążeń, związanych z pełnieniem funkcji wychowawczych w szkole. Autorka poradników i materiałów dla nauczycieli z zakresu metody projektu i aktywnych metod form pracy na lekcjach. Prowadzi zajęcia na kierunkach nauczycielskich, odpowiada za organizację i prowadzenie praktyk. Od 20 lat związana z sektorem pozarządowym. Projektuje i prowadzi szkolenia dla nauczycieli. Tworzy procesy, w których nauczyciele i nauczycielki mogą włączać się w działania zmieniające polską oświatę.
dr Agata Jastrzębowska
Psycholożka, edukatorka, liderka kampanii społecznej Mów Do Mnie Grzecznie, specjalizuje się w obszarze psychologii organizacji, zmiany społecznej i komunikacji. Absolwentka Uniwersytet SWPS (studia magisterskie – 2008 oraz studia doktoranckie – 2016). W latach 2009-2021 była wykładowczynią akademicką w Uniwersytet SWPS, a w latach 2022-2024 pracowała jako adiunktka w Akademii Leona Koźmińskiego.
Partnerzy projektu:
- Dobre Kadry. Centrum badawczo – szkoleniowe. Sp. z o.o., Polska – Lider Projektu
- University of Nicosia, Cypr
- Bratislava University of Economics and Management, Słowacja
- Uczelnia Korczaka – Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie, Polska