Neuroróżnorodność w przestrzeni społecznej

Różnimy się bardzo i to stanowi o naszej sile. Coś, czego nie rozumiemy często jednak budzi lęk, a ten zawsze hamuje kreatywność, otwartość na zmianę i zdolność do rozwoju. Wprowadzenie inkluzji osób atypowych w społecznościach, w których funkcjonujemy może przynieść nowe perspektywy, pomysły i innowacje korzystnie wpływające na nasze funkcjonowanie. Różnorodność perspektyw i doświadczeń w grupie pobudza kreatywność i innowacyjność, co przyczynia się do lepszych rozwiązań problemów i większej efektywności działania. Inkluzja osób atypowych umożliwia wykorzystanie w pełni ludzkiego potencjału, dlatego jest tak ważna, zarówno z perspektywy indywidualnej, jak i społecznej. 

Warto studiować, bo…

  • Wiedza na temat neuroróżnorodności, czyli różnorodności neurologicznej, przyczynia się do budowy społeczeństwa opartego na wiedzy. Zrozumienie różnych sposobów funkcjonowania mózgu i różnorodności neurologicznej może pomóc w lepszym zrozumieniu ludzkiej natury i przyczynić się do rozwoju bardziej efektywnych strategii nauczania, terapii i zarządzani
  • Studia nad inkluzją neuroróżnorodności pomagają w identyfikacji i zrozumieniu potrzeb osób z różnymi zaburzeniami neurologicznymi, takimi jak autyzm, ADHD, dysleksja czy zaburzenia lękowe. Pozwala to na opracowanie lepszych strategii wsparcia i dostosowania środowiska do ich potrzeb, co może znacząco poprawić ich jakość życia i integrację społeczną. 
  • Edukacja na temat neuroróżnorodności może przyczynić się do zmniejszenia stygmatyzacji i dyskryminacji osób z zaburzeniami neurologicznymi. Poprawa świadomości społecznej na ten temat może prowadzić do większej akceptacji i integracji osób z neuroróżnorodnością w społeczeństwie. 
  • Zrozumienie neuroróżnorodności może pomóc w dostosowaniu systemów edukacyjnych, zdrowotnych i społecznych do różnorodnych potrzeb jednostek. Lepsze zrozumienie różnic indywidualnych w funkcjonowaniu mózgu może prowadzić do opracowania bardziej efektywnych metod nauczania, terapii i wsparcia społecznego. 
  • Różnorodność neurologiczna może przyczynić się do różnorodności perspektyw, pomysłów i rozwiązań w społeczeństwie. Promowanie inkluzji neuroróżnorodności może zwiększyć szanse na odkrycie innowacyjnych rozwiązań i wykorzystanie potencjału kreatywnego osób z różnymi sposobami funkcjonowania mózgu. 
  • Poprawa dostępu do wiedzy na temat neuroróżnorodności i promowanie inkluzji może przyczynić się do zwiększenia jakości życia osób z różnymi zaburzeniami neurologicznymi. Daje im to możliwość pełniejszego uczestnictwa w życiu społecznym, zawodowym i osobistym oraz osiągnięcia większej samorealizacji. 

Proponowane ścieżki tematyczne

  • Słuchacze mają do wyboru dwie ścieżki: biznesową i edukacyjną, połączone wspólnym modułem obrazującym wieloczynnikowe aspekty różnorodności. Po tym module można wybrać ścieżkę zależnie od indywidualnych potrzeb, zainteresowań i planów zawodowych. 
  • W ścieżce biznesowej studenci poznają specyfikę prowadzenia procesów rekrutacyjnych osób neuroróżnorodnych z uwzględnieniem ich potencjału. W praktyczny sposób będą poznawać zasady budowania inkluzywnych zespołów, metod zarządzania nimi. Efektem takich działań będzie poszerzanie kreatywności zespołów i całych organizacji, ale też budowanie ich unikatowości. Kolejnym obszarem kompetencji, które zdobędą słuchacze jest umiejętność budowania społeczności potrafiących czerpać z potencjału osób atypowych.  
  • Ścieżka edukacyjna to innowacyjny program dedykowany nauczycielom, dyrektorom szkół oraz wszystkim osobom zainteresowanym tematyką neuroróżnorodności w procesie edukacji. Celem studiów jest wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności niezbędne do skutecznego wspierania uczniów o zróżnicowanych profilach neurologicznych, takich jak osoby z autyzmem, ADHD, dysleksją. Neuroróżnorodność uznaje te różnice nie za deficyty, ale za naturalne warianty ludzkiego mózgu, które wzbogacają nasze społeczeństwo i edukację. 
  • W toku studiów, na każdym z przedmiotów słuchacze będą poznawali metody redukowania barier, ale przede wszystkim wykorzystywania mocnych stron osób w spektrum autyzmu, z ADHD, dysleksją, zespołem Tourette’a czy dyspraksją, które nadal są postrzegane głównie przez pryzmat swoich ograniczeń. 

Adresaci studiów

Ścieżka biznesowa

  • Osoby odpowiadające za zarządzanie zasobami ludzkimi.
  • Osoby prowadzące rekrutacje, wewnątrz organizacji i w firmach rekrutacyjnych.
  • Osoby zarządzające zespołami.
  • Pracownicy instytucji publicznych i samorządowych.
  • Osoby tworzące organizacje pozarządowe, fundacje. 
  • Osoby budujące inkluzywne organizacje.
  • Osoby chcące poszerzyć swoje kompetencje w budowaniu relacji i działaniu w zespołach.

Ścieżka edukacyjna

  • Nauczyciele wszystkich poziomów edukacji, pragnący pogłębić swoją wiedzę na temat pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach. 
  • Dyrektorzy szkół i placówek oświatowych, którzy chcą tworzyć środowisko sprzyjające neuroróżnorodności. 
  • Pedagodzy specjalni oraz psychologowie szkolni poszukujący nowoczesnych metod wsparcia uczniów. 
  • Wszyscy zainteresowani tematyką neuroróżnorodności i jej znaczeniem w edukacji. 

Sylwetka absolwenta

Absolwenci studiów dotyczących zdobywają szeroki zakres umiejętności i wiedzy, które mogą być bardzo cenne w różnych obszarach życia społecznego, zawodowego i osobistego. Oto kilka konkretnych korzyści, jakie mogą wynikać z takiego wykształcenia: 

  • Zrozumienie neuroróżnorodności: Absolwenci tych studiów będą mieli głębsze zrozumienie różnorodności neurologicznej, w tym różnych rodzajów zaburzeń, takich jak autyzm, ADHD, dysleksja, zespół Tourette’a i wiele innych. Będą zdolni do rozpoznawania i rozumienia różnic w funkcjonowaniu mózgu oraz ich wpływu na życie codzienne osób z neuroróżnorodnością.
  • Umiejętność tworzenia inkluzywnych środowisk: Absolwenci będą wyposażeni w umiejętności i narzędzia potrzebne do projektowania i tworzenia inkluzywnych środowisk społecznych, edukacyjnych i zawodowych. Będą w stanie identyfikować bariery dla uczestnictwa osób z neuroróżnorodnością i wprowadzać działania mające na celu ich eliminację.
  • Rozwijanie strategii wsparcia: Studenci zdobędą umiejętność opracowywania indywidualnych i grupowych strategii wsparcia dla osób z neuroróżnorodnością, które uwzględniają ich unikalne potrzeby i zdolności. Będą mogli świadczyć wsparcie zarówno w sferze edukacji, jak i społecznościowej, aby pomóc im w osiąganiu sukcesów i pełnego uczestnictwa w życiu społecznym.
  • Praca z rodzinami i społecznościami: Absolwenci będą wyposażeni w umiejętności komunikacji i współpracy z rodzinami osób z neuroróżnorodnością oraz z innymi profesjonalistami i organizacjami społecznymi. Będą mogli działać jako mediatorzy i koordynatorzy działań mających na celu zapewnienie wsparcia i zrozumienia dla tych rodzin.
  • Promowanie świadomości i akceptacji: Absolwenci mogą działać jako aktywiści społeczni i edukatorzy, promując świadomość i akceptację neuroróżnorodności w społeczeństwie. Mogą organizować kampanie edukacyjne, szkolenia i wydarzenia mające na celu zmianę stereotypów i uprzedzeń oraz promowanie pozytywnego podejścia do różnorodności neurologicznej.
  • Praca badawcza i innowacje: Absolwenci będą mogli prowadzić badania naukowe w dziedzinie neuroróżnorodności i jej wpływu na społeczeństwo oraz opracowywać innowacyjne rozwiązania w obszarze terapii, edukacji, technologii i innych dziedzin. 

Opłaty

  • Opłata rekrutacyjna 85 zł.
  • Opłata wstępna w wysokości 500zł, która zostanie zaliczona w poczet czesnego.
Płatność jednorazowa 2 raty 4 raty
  6 490 zł 3 409 zł 1 789 zł

Zniżki

  • Studentom Uczelni Korczaka, przy wyborze studiów jako drugiego kierunku przysługuje zniżka  na czesne -50%!
  • Absolwentom Uczelni Korczaka podejmującym kształcenie na kolejnych kierunkach studiów przysługuje zniżka w drugim semestrze pierwszego roku studiów w wysokości 500 zł. Więcej informacji o zniżkach tutaj.

Opiekunki kierunku

Dorota Minta – Opiekunka ścieżki Biznes

  • Psycholożka, pedagożka i psychoterapeutka młodzieży i dorosłych. Pracuje z pacjentami doświadczającymi m.in. obniżonego nastroju i niezadowolenia z jakości własnego życia, niskiej samooceny, zaburzeń odżywiania, trudności w rozstaniu i w rozpadzie związku. Prowadzi szkolenia i warsztaty pomagające doskonalić asertywność, komunikację interpersonalną i kreatywność.  
  • Propagatorka wiedzy o PTG (Post-traumatic Growth), czyli pozytywnej zmianie psychologicznej, jakiej możemy doświadczyć w wyniku kryzysu lub przeciwności losu.  
  • Autorka programów edukacyjnych, m.in. skierowanego do pracowników medycznych „Dobre relacje z pacjentem” uczącego skutecznej komunikacji lekarz – pacjent.  
  • Współzałożycielka i wieloletnia prezeska Stowarzyszenia Psychologów Polskich. 
  • Prezeska Fundacji STOMAlife, wspierającej osoby ze stomią.  
  • Członkini Rady Ekspertów Ośrodka Badań i Opinii THINKTHANK. Współtworzy raporty opisujące polską rzeczywistość psychospołeczną.  
  • Współautorka audycji w Radiu 357 „Polska na kozetce”, popularyzującej tematy psychologiczne. 
  • Występuje w Dzień Dobry TVN, Pytaniu na Śniadanie TVP,  TVN24, POLSAT News, udziela wywiadów prasie lifestylowej i specjalistycznej jako ekspert z zakresu psychologii. 
  • Ukończyła psychologię ze specjalizacją kliniczną na Uniwersytecie Wrocławskim, Akademię Pedagogiki Specjalnej w Warszawie oraz Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. 

dr Magdalena Markowska – Opiekunka ścieżki Edukacja

  • Psycholożka, pedagożka i diagnostka dzieci i młodzieży.
  • Ukończyła studia podyplomowe z psychologii klinicznej w Gdańskim Uniwersytecie Medycznym. Współzałożycielka i prezeska Fundacji Instytut Da Vinci oraz Niepublicznego Przedszkola Akademia Kota Leonarda, w którym opracowała autorską metodę edukacyjno-terapeutyczną do pracy z dziećmi w spektrum autyzmu opisaną w rozprawie doktorskiej „Metoda edukacyjno-terapeutyczna SPRING w pracy z dziećmi z autyzmem na etapie przedszkolnym. Opis, realizacja, efekty”.
  • Utworzyła Centrum Diagnozy i Terapii Koliber, w którym wraz z zespołem specjalistów zajmuje się diagnozą i terapią dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju. Współpracuje z Dialoteką i Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli Eko Tur prowadząc autorskie szkolenia z diagnozy i terapii zaburzeń ze spektrum autyzmu.
  • Naukowo i dydaktycznie związana z Uczelnią Korczaka i Gdańskim Uniwersytetem Medycznym.
  • Od ponad 10 lat zajmuje się pracą z dziećmi i młodzieżą i na ich rzecz.

 

Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

885 805 154
biuroinformacji@uczelniakorczaka.pl


 

 

 

Zasady rekrutacji

  • 01

    Wydrukowany po dokonaniu elektronicznej rejestracji na studia formularz – podanie o przyjęcie na studia

  • 02

    Dyplom ukończenia studiów wyższych (odpis uczelniany)

  • 03

    Oryginał dowodu wniesienia opłaty rejestracyjnej