Warto studiować, bo…
- Absolwent studiów zyskuje kwalifikacje do nauczania przedmiotu „Edukacja zdrowotna” w szkołach na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym.
- Celem programu jest wspieranie gotowości nauczycieli do realizacji zadań związanych z rozwijaniem u uczniów świadomości zdrowia i kompetencji niezbędnych do utrzymania zdrowia fizycznego, psychicznego, społecznego i seksualnego. Poprzez aktywność fizyczną, zdrowe odżywianie, higienę osobistą, sen, radzenie sobie ze stresem, budowanie pozytywnych relacji społecznych, rówieśniczych, rodzinnych i partnerskich, po unikanie zagrożeń i zachowań ryzykownych oraz dbałość o zdrowe i bezpieczne środowisko życia.
- Studia łączą wiedzę z zakresu pedagogiki i psychologii, zdrowia publicznego, promocji zdrowia, profilaktyki chorób z elementami nauk medycznych, nauk o środowisku.
- Studia zostały zaprojektowane z myślą o przygotowaniu czynnych zawodowo nauczycieli do prowadzenia zajęć w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych zgodnie z art. 464 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipa 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz art. 70a ust. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r.
Adresaci studiów
- Nauczyciele szkół podstawowych i ponadpodstawowych posiadający uprawnienia pedagogiczne.
Czego się nauczysz?
- Zdobędziesz kompleksową wiedzę dotycząca zdrowia i profilaktyki chorób wskazaną w podstawie programowej przedmiotu, a także umiejętności niezbędne do skutecznego przekazywania uczniom wiedzy na temat zdrowia oraz kształtowania prozdrowotnych postaw w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
- Po ukończeniu studiów będziesz realizować programy edukacyjne odpowiadające na potrzeby uczniów w zakresie wskazanym w podstawie programowej.
- Dzięki treningowi umiejętności dydaktycznych w odniesieniu do konkretnych zagadnień dotyczących zdrowia, będziesz wiedzieć jak skutecznie prowadzić zajęcia, angażować uczniów w tematykę zdrowia oraz wspierać ich w rozwoju postaw sprzyjających zdrowiu.
- Będziesz świadom współczesnych wyzwań zdrowotnych, takich jak choroby cywilizacyjne, zdrowie cyfrowe, uzależnienia, a także zmiany w społecznym postrzeganiu zdrowia i możliwości profilaktyki chorób. Wykazuje uważność na zagrożenia zdrowia i gotowość odpowiedniego reagowania na nie, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i wychowawczym.
- Będziesz gotowy do pełnienia roli lidera w zakresie edukacji zdrowotnej w szkole, współpracując z innymi nauczycielami i specjalistami np. w tworzeniu kompleksowych programów profilaktycznych.
Moduły tematyczne studiów
|
Nazwa modułu/przedmiotu |
Treści programowe/Tematy | Ogółem godzin |
| 1) Wartości i postawy | Zajęcia obejmują rozwijanie świadomości prozdrowotnej i znaczenia zdrowia jako wartości oraz metod wspierania postaw prospołecznych w szkole. Rola wartości w życiu człowieka. Rodzina źródłem wartości. |
10 |
| 2) Zdrowie fizyczne | Zajęcia poświęcone zasadom higieny osobistej i profilaktyce zdrowotnej oraz zasadom odpowiedzialnej samoopieki (przestrzeganie zaleceń terapeutycznych) . Dbałość o ciało w aspekcie zdrowia. |
10 |
| 3) Aktywność fizyczna | Zajęcia obejmują umiejętne stosowanie bezpiecznych form aktywności fizycznej. Korzyści , zalety zdrowotne płynące z aktywności fizycznej dzieci i młodzieży, rodziny. Planowanie i realizacja zajęć ruchowych w aspekcie zdrowia psychofizycznego. |
20 |
| 4) Odżywianie a zdrowie | Zajęcia poświęcone omówieniu zasad zdrowego i racjonalnego żywienia oraz ich praktycznego zastosowania w codziennym życiu dzieci i młodzieży. Planowanie zdrowej diety. Profilaktyka zaburzeń odżywiania (bulimia, anoreksja). |
20 |
| 5) Zdrowie psychiczne | Psychologia zdrowia w promocji roli i znaczenia zdrowia psychicznego i dbania o dobrostan psychiczny młodzieży. Nauczanie technik radzenia sobie ze stresem i metod wspierania zdrowia psychicznego uczniów oraz samoregulacji emocji. Profilaktyka depresji i zachowań autodestrukcyjnych młodzieży. |
30 |
| 6) Zdrowie społeczne | Rola komunikacji i współpracy w środowisku szkolnym wg „Porozumienia bez przemocy”. Rola empatii w budowaniu relacji. Umiejętności interpersonalne i mediacyjne. Profilaktyka agresji i przemocy oraz zapobieganie konfliktom rówieśniczym. |
20 |
| 7) Dojrzewanie bio-psycho-społeczne | Rozwój w okresie dojrzewania. Zmiany fizyczne, emocjonalne i społeczne w okresie adolescencji. Wsparcie młodzieży w procesie dojrzewania. Rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmów z uczniami na tematy wrażliwe, osobiste i intymne. Sytuacje kryzysowe i traumatyczne młodzieży. |
30 |
| 8) Zdrowie seksualne | Promocja zdrowia seksualnego i edukacja seksualna. Komunikacja w zakresie prawa do intymności i seksualności, zachowania autonomii seksualnej. Profilaktyka przemocy seksualnej. Prewencja chorób przenoszonych drogą płciową. |
30 |
| 9) Profilaktyka zachowań ryzykownych i profilaktyka uzależnień | Omówienie różnych zagrożeń rozwojowych młodzieży w kontekście zachowań ryzykownych/problemowych. Nauka asertywnej odmowy w sytuacjach presji. Strategie profilaktyki uzależnień od substancji psychoaktywnych. Czynniki chroniące i czynniki ryzyka w profilaktyce uzależnień. |
10 |
| 10) Pedagogika zdrowia i promocja zdrowia | Zakres przedmiotowy pedagogiki zdrowia. Zajęcia poświęcone edukacji ekologicznej i wpływie środowiska naturalnego na zdrowie psychofizyczne. Wybrane formy działań proekologicznych w pracy szkoły i programach wychowawczo-profilaktycznych. |
10 |
| 11) Pedagogika mediów | Omówienie zasad bezpiecznego korzystania z Internetu i innych mediów cyfrowych. Wpływ Internetu na zdrowie psychofizyczne i społeczne. Profilaktyka uzależnień behawioralnych (od czynności). Rozpoznawanie uzależnień od mediów cyfrowych u młodzieży. |
10 |
| 12) Dydaktyka i metodyka edukacji zdrowotnej | Opracowanie 5 scenariuszy lekcji z zakresu „Edukacji zdrowotnej” z uwzględnieniem metod aktywizujących. Warsztat „Trening umiejętności psychospołecznych” (TUS) – 10 godz. w każdym semestrze. Analiza doświadczeń z praktyki pedagogicznej. |
90 |
| 13) Praktyka pedagogiczna | Projektowanie edukacyjne w ramach przygotowania do praktyki pedagogicznej. Zastosowanie w praktyce wiedzy i umiejętności nabytych w procesie kształcenia. |
90 |
Opiekun kierunku
Bernadeta Jabłońska – absolwentka Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Psychotraumatolog, pedagog, socjoterapeuta, pedagog seksualny, specjalista terapii psychoseksualnej, doradca rodzinny, nauczyciel dyplomowany, kwalifikacje edukatorskie, uprawnienia trenerskie, certyfikowany instruktor metody komunikacji M. Rosenberga „Porozumienie bez przemocy”, wykładowca Uczelni Korczaka w Olsztynie, wieloletni nauczyciel-konsultant w Warmińsko-Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie, aktualnie terapeuta i dyrektor Ośrodka Konsultacyjno- Edukacyjnego i Wsparcia Rodziny w Olsztynie, nauczyciel akademicki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z osobami w kryzysie i po traumie. Ukończone szkolenia z zakresu terapii – Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (I-II stopień) i Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej, członkini PSTTSR.
Magdalena Ługowska – magister psychologii, absolwentka Uniwersytetu SWPS w Sopocie. Antropolog kulturowy (etnolog), absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, pedagog, absolwentka kursu I stopnia TSR – Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (u prof. J. Szczepkowskiego), współpracownik Ośrodka Konsultacyjno – Edukacyjnego i Wsparcia Rodziny w Olsztynie. Prowadzi szkolenia i warsztaty dla kadr psychologiczno-pedagogicznych, m.in. z zakresu terapii poznawczo-behawioralnej i TSR oraz mediacji konfliktów szkolnych, profilaktyki stresu i wypalenia zawodowego nauczycieli, psychopatologii i zaburzeń zachowania u dzieci i młodzieży. Posiada również wieloletnie doświadczenie w pracy rekrutera w międzynarodowych firmach, w których posługiwała się językiem angielskim. Współpracuje z Uczelnią Korczaka jako nauczyciel akademicki od 2018 roku. Aktualnie pracuje jako psycholog szkolny.
Opłaty
- Opłata rekrutacyjna 85 zł.
- Opłata wstępna w wysokości 500 zł, która zostanie zaliczona w poczet czesnego.
| Płatność jednorazowa | 3 raty | 6 rat |
| 3 950 zł | 1 385 zł | 725 zł |
Zniżki
- Studentom Uczelni Korczaka, przy wyborze studiów jako drugiego kierunku przysługuje zniżka -50% ceny!
- Absolwentom Uczelni Korczaka podejmującym kształcenie na kolejnych kierunkach studiów przysługuje zniżka w drugim semestrze pierwszego roku studiów w wysokości 500 zł. Więcej informacji o zniżkach tutaj.
