Edukacja zdrowotna

Warto studiować, bo…

  • Absolwent studiów zyskuje kwalifikacje do nauczania przedmiotu „Edukacja zdrowotna” w szkołach na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym.
  • Celem programu jest wspieranie gotowości nauczycieli do realizacji zadań związanych z rozwijaniem u uczniów świadomości zdrowia i kompetencji niezbędnych do utrzymania zdrowia fizycznego, psychicznego, społecznego i seksualnego. Poprzez aktywność fizyczną, zdrowe odżywianie, higienę osobistą, sen, radzenie sobie ze stresem, budowanie pozytywnych relacji społecznych, rówieśniczych, rodzinnych i partnerskich, po unikanie zagrożeń i zachowań ryzykownych oraz dbałość o zdrowe i bezpieczne środowisko życia.
  • Studia łączą wiedzę z zakresu pedagogiki i psychologii, zdrowia publicznego, promocji zdrowia, profilaktyki chorób z elementami nauk medycznych, nauk o środowisku.
  • Studia zostały zaprojektowane z myślą o przygotowaniu czynnych zawodowo nauczycieli do prowadzenia zajęć w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych zgodnie z art. 464 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipa 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz art. 70a ust. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r.

Adresaci studiów

  • Nauczyciele szkół podstawowych i ponadpodstawowych posiadający uprawnienia pedagogiczne.

Czego się nauczysz?

  • Zdobędziesz kompleksową wiedzę dotycząca zdrowia i profilaktyki chorób wskazaną w podstawie programowej przedmiotu, a także umiejętności niezbędne do skutecznego przekazywania uczniom wiedzy na temat zdrowia oraz kształtowania prozdrowotnych postaw w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
  • Po ukończeniu studiów będziesz realizować programy edukacyjne odpowiadające na potrzeby uczniów w zakresie  wskazanym w podstawie programowej.
  • Dzięki treningowi umiejętności dydaktycznych w odniesieniu do konkretnych zagadnień dotyczących zdrowia, będziesz wiedzieć jak skutecznie prowadzić zajęcia, angażować uczniów w tematykę zdrowia oraz wspierać ich w rozwoju postaw sprzyjających zdrowiu.
  • Będziesz świadom współczesnych wyzwań zdrowotnych, takich jak choroby cywilizacyjne, zdrowie cyfrowe, uzależnienia, a także zmiany w społecznym postrzeganiu zdrowia i możliwości profilaktyki chorób. Wykazuje uważność na zagrożenia zdrowia i gotowość odpowiedniego reagowania na nie, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i wychowawczym.
  • Będziesz gotowy do pełnienia roli lidera w zakresie edukacji zdrowotnej w szkole, współpracując z innymi nauczycielami i specjalistami np. w tworzeniu kompleksowych programów profilaktycznych.

Moduły tematyczne studiów

Nazwa modułu/przedmiotu

 Treści programowe/Tematy  Ogółem godzin
1) Wartości i postawy Zajęcia obejmują rozwijanie świadomości prozdrowotnej i znaczenia zdrowia jako wartości oraz metod wspierania postaw prospołecznych  w szkole. Rola wartości w życiu człowieka. Rodzina źródłem wartości.

10

2) Zdrowie fizyczne Zajęcia poświęcone zasadom higieny osobistej i profilaktyce zdrowotnej oraz zasadom odpowiedzialnej samoopieki (przestrzeganie zaleceń terapeutycznych) . Dbałość o ciało w aspekcie zdrowia.

10

3) Aktywność fizyczna Zajęcia obejmują umiejętne stosowanie bezpiecznych form aktywności fizycznej. Korzyści , zalety zdrowotne płynące z aktywności fizycznej dzieci i młodzieży, rodziny. Planowanie i realizacja zajęć ruchowych  w aspekcie zdrowia psychofizycznego.

20

4) Odżywianie a zdrowie Zajęcia poświęcone omówieniu zasad zdrowego i racjonalnego żywienia oraz ich praktycznego zastosowania w codziennym życiu dzieci i młodzieży. Planowanie zdrowej diety. Profilaktyka zaburzeń odżywiania (bulimia, anoreksja).

20

5) Zdrowie psychiczne Psychologia zdrowia w promocji  roli i znaczenia zdrowia psychicznego i dbania o dobrostan psychiczny młodzieży. Nauczanie technik radzenia sobie ze stresem i metod wspierania zdrowia psychicznego uczniów oraz samoregulacji emocji. Profilaktyka depresji i zachowań autodestrukcyjnych młodzieży.

30

6) Zdrowie społeczne Rola komunikacji i współpracy w środowisku szkolnym wg „Porozumienia bez przemocy”. Rola empatii w budowaniu relacji.  Umiejętności interpersonalne i mediacyjne. Profilaktyka agresji i przemocy oraz zapobieganie konfliktom rówieśniczym.

20

7) Dojrzewanie bio-psycho-społeczne Rozwój w okresie dojrzewania. Zmiany fizyczne, emocjonalne i społeczne w okresie adolescencji. Wsparcie młodzieży w procesie dojrzewania. Rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmów z uczniami na tematy wrażliwe, osobiste i intymne. Sytuacje kryzysowe i traumatyczne młodzieży.

30

8) Zdrowie seksualne Promocja zdrowia seksualnego i edukacja seksualna. Komunikacja w zakresie prawa do intymności i seksualności, zachowania autonomii seksualnej. Profilaktyka przemocy seksualnej. Prewencja chorób przenoszonych drogą płciową.

30   

9) Profilaktyka zachowań ryzykownych i profilaktyka uzależnień Omówienie różnych zagrożeń rozwojowych młodzieży w kontekście zachowań ryzykownych/problemowych. Nauka asertywnej odmowy w sytuacjach presji.  Strategie profilaktyki uzależnień od substancji psychoaktywnych. Czynniki chroniące i czynniki ryzyka w profilaktyce uzależnień.

10

10) Pedagogika zdrowia i promocja zdrowia Zakres przedmiotowy pedagogiki zdrowia. Zajęcia poświęcone edukacji ekologicznej i wpływie środowiska naturalnego na zdrowie psychofizyczne. Wybrane formy działań proekologicznych w pracy szkoły i programach wychowawczo-profilaktycznych.

10  

11) Pedagogika mediów Omówienie zasad bezpiecznego korzystania z Internetu i innych mediów cyfrowych. Wpływ Internetu na zdrowie psychofizyczne i społeczne. Profilaktyka uzależnień behawioralnych (od czynności). Rozpoznawanie uzależnień od mediów cyfrowych u młodzieży.

10

12)   Dydaktyka                    i metodyka edukacji zdrowotnej Opracowanie 5 scenariuszy lekcji z zakresu „Edukacji zdrowotnej”  z uwzględnieniem metod aktywizujących. Warsztat „Trening umiejętności psychospołecznych” (TUS) – 10 godz. w każdym semestrze. Analiza doświadczeń z praktyki pedagogicznej.

90

13) Praktyka pedagogiczna Projektowanie edukacyjne w ramach przygotowania do praktyki pedagogicznej. Zastosowanie w praktyce wiedzy i umiejętności nabytych w procesie kształcenia.

90 

Opiekun kierunku


Bernadeta Jabłońskaabsolwentka Wydziału Humanistycznego  Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Psychotraumatolog, pedagog, socjoterapeuta, pedagog seksualny, specjalista terapii psychoseksualnej, doradca rodzinny, nauczyciel dyplomowany, kwalifikacje edukatorskie, uprawnienia trenerskie, certyfikowany instruktor metody komunikacji  M. Rosenberga „Porozumienie bez przemocy”, wykładowca Uczelni Korczaka w Olsztynie, wieloletni nauczyciel-konsultant w Warmińsko-Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie, aktualnie terapeuta i dyrektor Ośrodka Konsultacyjno- Edukacyjnego i Wsparcia Rodziny w Olsztynie, nauczyciel akademicki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z osobami w kryzysie i po traumie. Ukończone szkolenia z zakresu terapii – Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (I-II stopień) i Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej, członkini PSTTSR.

Magdalena Ługowska magister psychologii, absolwentka Uniwersytetu SWPS w Sopocie. Antropolog kulturowy (etnolog), absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, pedagog, absolwentka kursu I stopnia TSR – Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (u prof. J. Szczepkowskiego), współpracownik Ośrodka Konsultacyjno – Edukacyjnego i Wsparcia Rodziny w Olsztynie. Prowadzi szkolenia i warsztaty dla kadr psychologiczno-pedagogicznych, m.in. z zakresu terapii poznawczo-behawioralnej i TSR oraz mediacji konfliktów szkolnych, profilaktyki stresu i wypalenia zawodowego nauczycieli, psychopatologii i zaburzeń zachowania u dzieci i młodzieży. Posiada również wieloletnie doświadczenie w pracy rekrutera w międzynarodowych firmach, w których posługiwała się językiem angielskim. Współpracuje z Uczelnią Korczaka jako nauczyciel akademicki od 2018 roku. Aktualnie pracuje jako psycholog szkolny.

Opłaty

  • Opłata rekrutacyjna 85 zł.
  • Opłata wstępna w wysokości 500 zł, która zostanie zaliczona w poczet czesnego.
Płatność jednorazowa    3 raty    6 rat
3 950 zł  1 385 zł    725 zł

Zniżki

  • Studentom Uczelni Korczaka, przy wyborze studiów jako drugiego kierunku przysługuje zniżka -50% ceny!
  • Absolwentom Uczelni Korczaka podejmującym kształcenie na kolejnych kierunkach studiów przysługuje zniżka w drugim semestrze pierwszego roku studiów w wysokości 500 zł. Więcej informacji o zniżkach tutaj.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

885 805 154
biuroinformacji@uczelniakorczaka.pl

*Przedstawiona oferta cenowa ma charakter informacyjny i nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu Art.66 par.1 Kodeksu Cywilnego.

Zasady rekrutacji

  • 01

    Wydrukowany po dokonaniu elektronicznej rejestracji na studia formularz – podanie o przyjęcie na studia

  • 02

    Dyplom ukończenia studiów wyższych (odpis uczelniany)

  • 03

    Oryginał dowodu wniesienia opłaty rejestracyjnej