Higiena Cyfrowa

Dostrzegasz negatywny wpływ internetu i telefonów na ludzi wokół Ciebie i chciałbyś coś z tym zrobić? Pierwsze w Polsce studia z higieny cyfrowej pozwolą Ci aktywnie działać na rzecz odpowiedzialnego korzystania z nowych technologii. To okazja do podniesienia kompetencji w wykonywanym zawodzie lub rozpoczęcia nowej drogi zawodowej jako edukator/ka higieny cyfrowej.

Warto studiować, bo…

  • To pierwszy w Polsce kierunek poświęcony wpływowi nowych technologii na zdrowie fizyczne, psychiczne i społeczne ludzi we wszystkich grupach wiekowych. Program stworzony w sposób interdyscyplinarny, dostarczy uczestnikom i uczestniczkom zarówno teoretyczną wiedzę jak i praktyczne umiejętności wychodząc z teorii czterech obszarów higieny cyfrowej: stawianiu granic używania urządzeń ekranowych, cyberbezpieczeństwa, kompetencji komunikacyjnych oraz innych zachowań prozdrowotnych.
  • To kierunek, który pozwoli rozwinąć umiejętności wspierania bezpiecznego dla zdrowia wykorzystywania nowych technologii, co w współcześnie stanowi cenną kompetencję zarówno w zawodach związanych z pracą z dziećmi i młodzieżą, ale także z rodzinami oraz osobami dorosłymi w miejscu pracy. Studia te zatem są cennym elementem w życiu zawodowym dla takich osób jak nauczyciele/ki, osoby pracujące w szkołach i poradniach psychologiczno-pedagogicznych, osoby zarządzające zespołami, pracujące w działach HR czy odpowiadające za ESG, a także dziennikarze czy pracownicy trzeciego sektora, którzy chcieliby zdobyć wiedzę z zakresu wpływu technologiii na jednostkę i społeczeństwo. 
  • Pierwsza tego typu oferta edukacyjna w Polsce stwarza okazję do uczestniczenia w formującym się środowisku liderów i liderek edukacji w zakresie higieny cyfrowej. Autorką programu jest Magdalena Bigaj, pomysłodawczyni i współautorka pierwszych w Polsce “Ogólnopolskich badań higieny cyfrowej” oraz autorka książki “Wychowanie przy ekranie”.
  • Partnerem głównym kierunku jest Fundacja Instytut Cyfrowego Obywatelstwa.

Program studiów

Program studiów to aż 208 godz. wykładów i ćwiczeń pogrupowanych w następujące bloki przedmiotowe:

  • Moduł teoretyczny: IV OBSZARY HIGIENY CYFROWEJ i WIEDZA PODSTAWOWA
    1. Wprowadzenie do higieny cyfrowej    
    2. Wiedza o Technologiach Informacyjno-Komunikacyjnych
    3. Cyberprzemoc i inne zagrożenia w przestrzeni cyfrowej
    4. Badania naukowe w pracy edukatora
    5. Etyka i prawa człowieka w społeczeństwie informacyjnym
    6. Prawo i nowe technologie
    7. Podstawy psychologii i neurobiologii
  • Moduł praktyczny
    8. Przygotowanie i prowadzenie projektu społecznego
    9. Warsztat edukatora – ścieżka środowiskowa
    10. Warsztat edukatora – ścieżka biznesowa i HR
    11. Warsztat edukatora – obie ścieżki
    12. Praktyki środowiskowe

Studia podyplomowe z higieny cyfrowej trwają dwa semestry. Start zajęć: październik 2024.

Adresaci studiów

  • Studia z higieny cyfrowej podniosą kwalifikacje m. in. nauczycielom/kom, osobom pracującym z dziećmi i młodzieżą w instytucjach szkolnych oraz w ramach pozaszkolnych form edukacji, pracownikom działów HR oraz osobom odpowiadającym za kulturę pracy i prawo pracy; pedagogom i terapeutom pracującymi z rodzinami oraz w ramach terapii indywidualnej, w której wsparcie higieny cyfrowej ma ogromne znaczenie dla relacji z innymi, samooceny oraz zdrowia psychicznego, fizycznego i społecznego; pracownikom samorządów oraz organizacji pozarządowych i kulturalnych.

Perspektywy zawodowe

  • Studia podyplomowe to szansa na rozpoczęcie nowej ścieżki zawodowej związanej z takimi profesjami jak: edukator higieny cyfrowej, edukator cyfrowego dobrostanu czy podejmowanie pracy w roli eksperta ds. etyki w projektach związanych z nowymi technologiami.
  • Absolwenci kierunku zdobyte kwalifikacje mogą wykorzystać wszędzie tam, gdzie konieczne są działania profilaktyczne zabezpieczające przed negatywnym wpływem nowych technologii. tego typu działania podejmowane są coraz liczniej przez szkoły, samorządy, miejsca pracy oraz jako element społecznej odpowiedzialności firm.
  • Studia są także szansą na rozpoczęcie nowej drogi zawodowej związanej z edukacja na rzecz higieny cyfrowej oraz odpowiedzialnego wykorzystywania nowych technologii. To kompetencje potrzebne w tzw. zawodach przyszłości, takich jak trener higieny cyfrowej, edukator cyfrowego dobrostanu czy ekspert ds. etyki w projektach technologicznych. Interdyscyplinarny charakter studiów “Higiena cyfrowa” pozwala na podjęcie pracy tam, gdzie potrzebna jest dbałość o kondycję użytkownika nowych technologii.

Proponowane ścieżki tematyczne

Część zajęć pogrupowana jest w ścieżki tematyczne (po 14 godz. każda). Plan zajęć ułożony będzie tak, aby słuchacze mieli możliwość zrealizowania obu ścieżek tematycznych.

  • Środowiskowa: dla osób pracujących lub planujących pracę ze społecznościami lokalnymi, szkołami, przedszkolami oraz w środowisku rodzinnym.
  • Biznes i HR: dla osób pracujących lub planujących pracę w zawodach związanych z rozwojem pracowników i zarządzaniem zespołami, etycznym tworzeniem produktów technologicznych lub implementacją prawa do bycia odłączonym (right to disconnect) w kulturze firmy.

Przykładowe przedmioty

  • Cztery obszary higieny cyfrowej – teoria i praktyka – to moduł dostarczający pogłębionej wiedzy na temat wpływu nowych technologii na jednostki i społeczeństwo. Wśród poruszanych tematów znajdzie się cały wachlarz zagadnień, włącznie ze światem gier cyfrowych, dezinformacją po zagadnienia związane ze sztuczną inteligencją. Zajęcia prowadzone przez praktyków i teoretyków, osadzone merytorycznie w badaniach naukowych.
  • Podstawy psychologii w pracy edukatora – przedmiot, który dostarczy osobom studiującym niezbędnej wiedzy do zrozumienia wpływu nowych technologii na kondycję psychiczną człowieka.
  • Etyka i prawa dziecka w społeczeństwie informacyjnym – przedmiot poświęcony etycznej stronie tworzenia i wykorzystywania nowych technologii.
  • Prawo i nowe technologie – przedmiot poruszający najważniejsze zagadnienia prawne związane z wpływem technologii na użytkowników. Słuchacze/czki dowiedzą się czym są najważniejsze akty europejskie jak DSA, DMA czy AI Act.
  • Planowanie i prowadzenie projektu społecznego – praktyczny moduł trwający przez dwa semestry, w ramach którego każda osoba studiująca pod okiem trenera przygotuje swój własny projekt społeczny z zakresu higieny cyfrowej, skierowany do wybranej grupy wiekowej.

Terminarz zjazdów w roku akademickim 2024/2025

  Stacjonarnie Online: piątek od 17:30 i sobota
Data zjazdu 12-13.10, 16-17.11, 14-15.12, 11-12.01, 15-16.02, 15-16.03, 12-13.04, 17-18.05, 14-15.06 25-26.10, 29-30.11

Opłaty

  • Opłata rekrutacyjna 85 zł.
  • Opłata wstępna w wysokości 500zł, która zostanie zaliczona w poczet czesnego.
Płatność jednorazowa 2 raty 4 raty
9 500 zł 4 989 zł 2 565 zł

Zniżki

  • Studentom Uczelni Korczaka, przy wyborze studiów jako drugiego kierunku przysługuje zniżka  na czesne -50%!
  • Absolwentom Uczelni Korczaka podejmującym kształcenie na kolejnych kierunkach studiów przysługuje zniżka w drugim semestrze pierwszego roku studiów w wysokości 500 zł. Więcej informacji o zniżkach tutaj.

Opiekun kierunku

Magdalena Bigaj

Założycielka i prezeska Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa. Medioznawczyni, badaczka i działaczka społeczna. Autorka książki „Wychowanie przy ekranie. Jak przygotować dziecko do życia w sieci?” Pomysłodawczyni i współautorka pierwszego w Polsce „Ogólnopolskiego badania higieny cyfrowej” oraz wykorzystanego w nim narzędzia badawczego, „Kwestionariusza samooceny higieny cyfrowej”. Członkini Komitetu Dialogu Społecznego przy Krajowej Izbie Gospodarczej, w którym zasiada w zespole ds. edukacji oraz Rady Programowej Fundacji Orange. Felietonistka magazynu “Pismo”. Laureatka Nagrody Korczaka 2024. Umieszczona na liście 100 Kobiet Roku 2022 przez magazyn Forbes Woman oraz na „Liście 100 zasłużonych dla edukacji cyfrowej w 2023 roku”. 
 

Prowadzący

Wykłady i ćwiczenia poprowadzi wyjątkowy, interdycyplinarny zespół osób współtworzących od lat środowisko działające na rzecz praw człowieka w internecie i bezpiecznego korzystania z technologii. Na zajęciach spotkasz przedstawicieli takich organizacji jak Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Stowarzyszenie Demagog, Fundacja Szkoła z Klasą, Fundacja Pismo, Fundacja „Pracownia Współtwórcza”.

W gronie osób prowadzących wykłady i ćwiczenia znajdują się m. in.:

  • dr hab. Magdalena Woynarowska – wykładowczyni z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, współautorka pierwszych w Polsce badań higieny cyfrowej i wykorzystywanego w nich narzędzia pn. Kwestionariusz Samooceny Higieny Cyfrowej.
  • dr hab. Jacek Pyżalski – profesor Uniwersytetu Adama Mickiewicza, od dwóch dekad badający zjawisko wpływu nowych technologii na ich użytkowników, jedna z najważniejszych postaci polskiej sceny naukowej w tym zakresie.
  • Aga Rogala – terapeutka rodziców i par, autorka książki „Poukładaj to sobie w głowie”, podcasterska i edukatorka. Prowadzi terapie par i indywidualne w nurcie Terapii Krótkoterminowej Skoncentrowanej na Rozwiązaniu (TSR) oraz konsultacje dla par i rodziców. 
  • Anna Cieplak – prezeska Fundacji Współtwórczej, polska pisarka dwukrotnie nominowana do Nagrody Literackiej Nike, animatorka kultury, aktywistka miejska, specjalizująca się w tematach uważności i kompetencji poznawczych.
  • dr hab. Michał Krzykawski – filozof, profesor Uniwersytetu Śląskiego, gdzie kieruje Centrum Badań Krytycznych nad Technologiami.
  • Łukasz Wojtasik – ekspert Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę od ponad 20 lat związany z działalnością na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie.
  • Ewa Dziemidowicz – naczelna redaktor magazynu „Digital Youth”. Prowadzi szkolenia i warsztaty w zakresie bezpieczeństwa online, dotyczące min. cyberprzemocy, ryzykownych zachowań online, sekstingu, problemu uwodzenia w sieci, nadużywania nowych technologii.
  • Małgorzata Kilian i Marcel Kiełtyka – eksperci Stowarzyszenia Demagog, specjalizujący się w działaniach przeciwko dezinformacji.
  • dra Agata Jastrzębowska – psycholożka z Uczelni Korczaka, autorka projektu „Mów do mnie grzecznie”.
  • Lucyna Kicińska – współautorka projektu Życie Warte Jest Rozmowy. Pedagożka, trenerka, terapeutka narracyjna, certyfikowana suicydolożka PTS.
  • Aleksandra Rodzewicz – ekspertka ds. pakietów diagnostycznych Instytutu Badań Edukacyjnych, ekspertka merytoryczna w projektach podnoszących jakość edukacji włączającej.
  • dr Grzegorz Stunża – wykładowca Uniwersytetu Gdańskiego, prezes Polskiego Stowarzyszenia Edukacji Medialnej, doświadczony edukator medialny i badacz Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych.
  • dr Szymon Wójcik – badacz z Uniwersytetu Warszawskiego i ekspert Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, od wielu lat zaangażowany w niesienie pomocy ofiarom cyberprzemocy.
  • Kamil Śliwowski – Trener kompetencji cyfrowych. Ponad dekadę działał w ruchu na rzecz otwartych zasobów wiedzy: Creative Commons. Od kilkunastu lat związany z trzecim sektorem.
  • dr Konrad Ciesiołkiewicz – prezes Fundacji Orange, inicjator i współautor wielu społecznych inicjatyw na rzecz praw dziecka w środowisku cyfrowym.
  • Cezary Skura – psycholog społeczny, trener umiejętności miękkich, doświadczony w pracy warsztatowej z różnymi grupami wiekowymi.
  • Anna Wittenberg – dziennikarka Dziennika Gazety Prawnej specjalizująca sie w temacie technologii i edukacji.
  • dra Katarzyna Staciwa – ekspertka NASK w serwisie Dyżurnet.pl, wieloletnia pracowniczka policji, działająca na rzecz ofiar przestępstw na tle seksualnym z użyciem nowych technologii.
  • Anna Chochół – psycholożka z Uniwersytetu SWPS, coach art terapii, specjalizuje w tematach związanych z neuropsychologią.
  • mec. Agata Dawidowska – poznańska Rzeczniczka Praw Uczniowskich, radczyni prawna, działaczka na rzecz praw dziecka w środowisku cyfrowym oraz z zamiłowania aktywistka na rzecz lokalnej społeczności oraz rodziców.
  • Jarosław Feliński – prezes Stowarzyszenia Inspektorów Ochrony Danych Osobowych w Polsce, wysokiej klasy specjalista w zakresie ochrony danych osobowych, współautor wielu projektów i programów edukacyjnych w tym obszarze.
  • dr Damian Gałuszka – wykładowca z Wydziału Humanistycznego Akademii Górniczo-Hutniczej, badacz gier cyfrowych i ich wpływu na graczy w różnym wieku, autor wielu tekstów naukowych i książek, w tym najnowszej pt. „Wirtualna jesień życia”.
  • dr Karol Jachymek – kulturoznawca i medioznawca z Uniwersytetu SWPS, autor książki „Z nosem w smartfonie”.
  • dra Anna Kalinowska-Balcerzak – współtwórczyni think tanku BITECH, badaczka w obszarach kultury cyfrowej i polityk kulturalnych. Autorka książki „Cyfrowa tożsamość”.
  • Iwona Ciećwierz – Ekspertka ds. ESG i samorządu, moderatorka, konsultantka kampanii wyborczych. Wcześniej, przez wiele lat związana z Fundacją Szkoła Liderów.
  • Marcin Czajkowski – członek redakcji „Pismo. Magazyn opinii”, specjalista w zakresie fact checkingu.
  • Justyna Bobko – psycholożka, trenerka i specjalistka w zakresie metod pracy warsztatowej.
  • Monika Kulik – członkini zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu, od ponad 20 lat specjalizująca się w obszarze społecznej odpowiedzialności firm.
  • Agata Łuczyńska – prezeska i współtwórczyni Fundacji „Szkoła z klasą”, od 2009 r. wprowadza do szkół nowe trendy i innowacyjne metody nauczania.
  • Jarema Piekutowski – polski pisarz, socjolog i publicysta, główny ekspert ds. społecznych w think tanku „Nowa Konfederacja” i członek Laboratorium Więzi. 
  • dra Anna Maj – psycholożka, wykładowczyni na Uniwersytecie SWPS. 
  • Michał Tęcza – Edukator seksualny, trener antydyskryminacyjny, profilaktyk zdrowia seksualnego, specjalista do spraw pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej.
  • Michał Sawicki – psycholog, seksuolog i terapeuta, wykładowca akademicki. Członek Polskiego Towarzystwa Terapii poznawczej i behawioralnej.
  • Marta Puciłowska-Schielmann – współtwórczyni Fundacji „Szkoła z klasą”, kulturoznawczyni, współautorka wielu ogólnopolskich i międzynarodowych programów edukacyjnych, raportów  z badań, trenerka w zakresie dobrostanu i budowania odporności psychicznej.
  • Michał R. Wiśniewski – pisarz, publicysta, nominowany do Nagrody Conrada za debiut roku. Autor książek „Zabójcze aplikacje” oraz „Zakaz gry w piłkę”. Współpracuje z „Gazetą Wyborczą”, „Polityką”, magazynem „Pixel” i „Dwutygodnikiem”, poruszając tematy związane z przemianami społecznymi i ich związkiem z nowymi technologiami.
  • Magdalena Bigaj – kierowniczka studiów, prezeska Fundacji „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa” i autorka książki „Wychowanie przy ekranie”. Pomysłodawczyni i współautorka pionierskich „Ogólnopolskich badań higieny cyfrowej”. Felietonistka magazynu „Pismo”. 

Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

885 805 154
biuroinformacji@uczelniakorczaka.pl

Zasady rekrutacji

  • 01

    Wydrukowany po dokonaniu elektronicznej rejestracji na studia formularz – podanie o przyjęcie na studia

  • 02

    Dyplom ukończenia studiów wyższych (odpis uczelniany)

  • 03

    Oryginał dowodu wniesienia opłaty rejestracyjnej