Korczakowska Szkoła Marzeń inspiracją zmian w edukacji

Numer projektu: NdS-II/SN/0532/2023/01
Cel projektu: Upowszechnianie i wdrażanie w wybranych szkołach modelu Janusza Korczaka.
Termin realizacji: 2024-2026
Projekt dofinansowany ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla Społeczeństwa II.

Efektem projektu jest wypracowany Model Janusza Korczaka w praktyce szkolnej >

Edukacja od zawsze potrzebowała inspiracji prowadzących do zmian. Koncepcje filozoficzne i pedagogiczne stanowią bazę dla analiz praktyki i wyznaczają wektory działań nakierowanych na poprawę jakości funkcjonowania systemu edukacyjnego. Nurty Nowego Wychowania, zwrot ku orientacji humanistycznej z kluczowymi hasłami podmiotowości, dialogiczności i relacyjności stały się fundamentem w budowaniu współczesnego nauczania i wychowania. Jednym z pionierów tych zmian jest Janusz Korczak, który mocno akcentował prawa dziecka i stawał w jego obronie. Korczak to nie tylko propagator idei pedagogicznej, ale zaangażowany pedagog wychowawca, który podpowiada jak skutecznie wychowywać dziecko bez opresji, przymusu i surowej dyscypliny. To spolegliwy opiekun, który czuje, rozumie, wspiera i prowadzi dziecko w świat
dorosłych z zachowaniem i poszanowaniem jego autonomii i możliwości doświadczania świata.

Koncepcja Korczaka ukazuje pełnię człowieka dostrzeganego w małym dziecku, jego wartość jako Osoby. Poznanie założeń pedagogiki Korczaka wzbogaca rzeczywistość edukacyjną o rozwiązania, które są siłą sprawczą rozwoju młodych ludzi opartą o szacunek i uznanie ich podmiotowości. To wyzwanie dla przyszłości edukacji, remedium na dylematy pedagogiczne i wątpliwości odnoszące się do aksjologii. Istota sukcesu tkwi w zmianie myślenia o roli nauczyciela i redefiniowaniu osoby dziecka. Niniejsza publikacja obrazuje funkcjonowanie szkół korczakowskich w odniesieniu do opracowanych teoretycznie sześciu filarów koncepcji pedagogicznej Janusza Korczaka.

Skip to content