
W ramach projektu Anti-burnout puzzle for academics finansowanego z Programu Erasmus+ realizowanego w kilku krajach Unii Europejskiej prowadzimy badania w grupie nauczycieli akademickich. Tematem projektu jest wypalenie zawodowe oraz profilaktyka w tym obszarze, a badanie dotyczy odczuć wobec pracy w charakterze nauczyciela akademickiego oraz oceny pewnych rozwiązań jakie planujemy wypracować w projekcie.
Badanie jest anonimowe. Wypełnienie ankiety zajmie ok. 10-12 minut. Zapraszamy nauczycieli akademickich do jej wypełnienia, wyniki posłużą do przygotowania raportu zbiorczego oraz rezultatów projektu. Wypełnij ankietę >
Głównym celem projektu jest poprawa kondycji psychofizycznej nauczycieli akademickich poprzez wypracowanie skutecznych narzędzi zapobiegających wypaleniu zawodowemu tej grupy. Jak pokazują wyniki badań naukowych, dualny charakter pracy nauczycieli akademickich sprawia, że są oni w wysokim stopniu narażeni na skutki wypalenia zawodowego. Czynniki takie jak nauka zdalna związana z pandemią czy niepewność geopolityczna dodatkowo pogłębiają to zagrożenie.
Planowane efekty i rezultaty
- Zestaw aktywności dla pracowników akademickich – w tym obcowanie z naturą, stoicyzm, rozwijanie hobby (np. brydż sportowy): indywidualna zmiana perspektywy i wzmocnienie odporności.
- Podręcznik dla uczelni wyższych, ukazujący specyfikę zawodu nauczyciela akademickiego i związane z nim ryzyko wypalenia zawodowego wraz z zestawem dobrych praktyk.
- Pakiet komunikacyjny z rekomendacjami wdrożeniowymi – metody, narzędzia i techniki upowszechniania wyników
Kierownik projektu

dr Joanna Lizut
Doktor nauk społecznych o dyscyplinie: nauki o polityce publicznej. Przewodnicząca Centralnej Komisji Egzaminacyjnej do spraw stopni specjalizacji zawodowej pracowników socjalnych. Specjalizuje się w usługach społecznych, współczesnych problemach społecznych i integracji społecznej. Kierownik projektu „Zagrożenia cyberprzestrzeni – nowe kompetencje pracownika socjalnego”. Kierownik zespołu partnera w międzynarodowym projekcie badawczym „Evaluation for the Professional Development of Adult Education Staff” – EDUEVAL. Kierownik Zespołu Ekspertów ds. opracowania standardu bezpieczeństwa on-line placówek oświatowych (zadanie realizowane na zlecenie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji). Członek grupy roboczej „Gospodarka społeczna” w ramach projektu naukowo-badawczego „Społecznie Odpowiedzialna Uczelnia”.
Zespół badawczy

dr Marek Kawa – Koordynator zespołu
Doktor, filolog języka polskiego i angielskiego, antropolog, amerykanista, publicysta i samorządowiec. Autor monografii dotyczącej symboliki kulturowej oraz współautor encyklopedii, ponadto autor artykułów, tłumaczeń. Członek rad muzealnych, nadzorczych, społecznych i programowych, m.in. jako poseł na Sejm RP wiceprzewodniczący stałej podkomisji ds. Nauki i Szkolnictwa Wyższego, wiceprzewodniczący komisji stałej Odpowiedzialności Konstytucyjnej (2005-2007); delegat do Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy w Strasburgu.

dr Iga Kazimierczyk
Specjalizuje się w badaniu środowiska pracy szkoły, w szczególności kwestii wypalenia zawodowego nauczycieli i obciążeń, związanych z pełnieniem funkcji wychowawczych w szkole. Autorka poradników i materiałów dla nauczycieli z zakresu metody projektu i aktywnych metod form pracy na lekcjach. Prowadzi zajęcia na kierunkach nauczycielskich, odpowiada za organizację i prowadzenie praktyk. Od 20 lat związana z sektorem pozarządowym. Projektuje i prowadzi szkolenia dla nauczycieli. Tworzy procesy, w których nauczyciele i nauczycielki mogą włączać się w działania zmieniające polską oświatę.

dr Agata Jastrzębowska
Psycholożka, edukatorka, liderka kampanii społecznej Mów Do Mnie Grzecznie, specjalizuje się w obszarze psychologii organizacji, zmiany społecznej i komunikacji. Absolwentka Uniwersytet SWPS (studia magisterskie – 2008 oraz studia doktoranckie – 2016). W latach 2009-2021 była wykładowczynią akademicką w Uniwersytet SWPS, a w latach 2022-2024 pracowała jako adiunktka w Akademii Leona Koźmińskiego. Od kwietnia 2024 roku koordynatorka kierunku Psychologia w Uczelni Korczaka.

Paweł Rabiej
Innowator, changemaker, pełnomocnik rektora ds. strategii i rozwoju Uczelni Korczaka, dziennikarz i publicysta, twórca ośrodka dialogu i analiz THINKTANK, działacz społeczny i samorządowy, I zastępca Prezydenta m.st. Warszawy (2018-2020).
Partnerzy projektu:
- Dobre Kadry. Centrum badawczo – szkoleniowe. Sp. z o.o., Polska – Lider Projektu
- University of Nicosia, Cypr
- Bratislava University of Economics and Management, Słowacja
- Uczelnia Korczaka – Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie, Polska




Anti-burnout puzzle for academics
Project number 2024-1-PL01-KA220-HED-000243646