Systemowo i skutecznie w celu minimalizacji zjawiska drop-out na Uczelni Korczaka

Numer projektu: FERS.01.05-IP.08-0162/25
Okres realizacji: 01.10.2025 – 30.09.2028
Źródło finansowania: Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) 2021–2027
Całkowita wartość projektu: 2 948 496,50 PLN
Dofinansowanie: 100%
Realizator: Uczelnia Korczaka – Akademia Nauk Stosowanych

Cel projektu

Celem projektu jest wdrożenie systemowych rozwiązań minimalizujących zjawisko rezygnacji ze studiów (drop-out) na Uczelni Korczaka. Projekt zakłada kompleksowe działania wspierające studentów oraz usprawnienie procesów rekrutacyjnych i informacyjnych.

Główne działania

  • Opracowanie i wdrożenie testu predyspozycji zawodowo-edukacyjnych zintegrowanego z serwisem internetowym uczelni.
  • Stworzenie multimedialnych materiałów promujących ofertę edukacyjną UK.
  • Wdrożenie wirtualnego asystenta rekrutacyjnego wspierającego kandydatów na studia.
  • Zatrudnienie specjalistów ds. analizy danych w celu monitorowania ryzyka rezygnacji ze studiów.

Działania wspierające studentów oraz rozwój współpracy uczelni z pracodawcami poprzez powołanie nowych jednostek wsparcia:

CWSP – Centrum Wsparcia Psychologicznego Studentów i Kontaktu z Pracodawcami

  • Zmniejszenie ryzyka rezygnacji ze studiów (drop-out) – poprzez indywidualne i grupowe poradnictwo zawodowe, wsparcie psychologiczne oraz szkolenia z kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej.
  • Lepsze przygotowanie studentów do wejścia na rynek pracy – organizacja warsztatów, udostępnianie informacji o stażach, praktykach i ofertach pracy, a także prowadzenie badań losów absolwentów.
  • Rozwijanie współpracy z pracodawcami – zbieranie opinii pracodawców o programach studiów, kierowanie studentów na praktyki i staże, organizowanie wizyt studyjnych oraz dopasowywanie kandydatów do ofert pracy.
  • Zwiększenie atrakcyjności studiowania – poprzez dostęp do dodatkowych zasobów, wsparcia i nowoczesnych narzędzi, co ma zachęcić studentów do kontynuowania nauki na uczelni.
  • CWSP ma być miejscem łatwo dostępnym dla studentów, oferującym wsparcie zarówno stacjonarnie, jak i online, a także narzędzia IT usprawniające komunikację i obsługę studentów.

CRK – Centrum Rozwoju Kompetencji

  • Organizacja szkoleń dla kadry dydaktycznej i administracyjnej (łącznie 12 tematów, m.in. wykorzystanie nowych technologii w dydaktyce, nowoczesne metody nauczania, obsługa „trudnego” studenta, sytuacje konfliktowe).
  • Prowadzenie superwizji grupowych i indywidualnych jako pogłębionej formy wsparcia rozwojowego.
  • Opracowanie tutoriali i materiałów szkoleniowych oraz indywidualnych konsultacji poszkoleniowych.
  • Zapewnienie długofalowego efektu działań rozwojowych – podniesienie jakości kształcenia i obsługi studentów, co ma przełożyć się na ograniczenie zjawiska rezygnacji ze studiów (drop-out) oraz lepsze przygotowanie uczelni do wyzwań współczesnego rynku edukacyjnego.
  • CRK ma być miejscem, które odpowiada na realne potrzeby rozwojowe pracowników uczelni, wspiera ich w zdobywaniu nowych umiejętności i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań w codziennej pracy.

Grupy docelowe

  • Studenci i słuchacze Uczelni Korczaka- Akademii Nauk Stosowanych
  • Kadra dydaktyczna, administracyjna i zarządzająca Uczelni Korczaka- Akademii Nauk Stosowanych
  • Interesariusze uczelni (np. dostawcy usług, partnerzy, goście

Rezultaty projektu

  • Projekt zakłada systemowe działania, które mają doprowadzić do zmniejszenia wskaźnika rezygnacji studentów (drop-out) na Uczelni Korczaka z 23% do 16% w okresie realizacji projektu.
  • Dostosowanie kształcenia do potrzeb gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji.
  • Utworzenie i wdrożenie Centrum Wsparcia Psychologicznego Studentów oraz Współpracy z Pracodawcami (CWSP) i Centrum Rozwoju Kadr (CRK).
  • Wsparcie co najmniej 400 studentów, z których minimum 85% oceni wsparcie jako zwiększające atrakcyjność studiowania i zmniejszające ryzyko rezygnacji.
  • Podniesienie kompetencji dydaktycznych i obsługi studentów u minimum 120 osób z kadry UK (również minimum 85% pozytywnych ocen).
  • Wdrożenie dwóch systemów IT: do monitoringu drop-out oraz do obsługi i komunikacji ze studentami.
  • Trwałość rezultatów – monitoring zjawiska drop-out i wykorzystywanie wypracowanych rozwiązań przez co najmniej 2 lata po zakończeniu projektu.

Przejdź do treści