Wykształcenie i specjalizacja
- Doktor nauk humanistycznych (tytuł uzyskany na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
- Specjalizacja: pedagogika i pedagogika specjalna (teoria wychowania, terapia pedagogiczna, pedagogika lecznicza)
- Prowadzone badania: edukacja i wspieranie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, psychospołeczne funkcjonowanie dzieci chorych, terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, przeciwdziałanie marginalizacji i wykluczeniu społecznemu
Droga zawodowa
- Asystent, adiunkt i starszy wykładowca na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
- Adiunkt w Uczelni Korczaka
- Współpraca z Uniwersytetem Warszawskim, Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie i Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie
- Pedagog szkolny w Szkole Podstawowej nr 152 w Warszawie
Osiągnięcia zawodowe
- Wypromowanie około 100 magistrów i 200 licencjatów
- Udział w realizacji projektu badawczego pt. Model lokalnej współpracy na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Projekt realizowany we współpracy trójstronnej: ORE, UJK w Kielcach, WSP im. Korczaka w Warszawie (do 2016 r.)
- Udział w projekcie systemowym Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie regionalnym i lokalnym II etap, Priorytet III, Działanie 3.1 Poddziałanie 3.1.2. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, realizowanym przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w partnerstwie z firmą Vulcan Sp. z o.o. (Europejski Fundusz Społeczny, 2015)
- Udział w projekcie Nauczyciel w systemie edukacji – obszary stagnacji i perspektywy rozwoju (WSP im. J. Korczaka, 2015)
- Kierownik specjalizacji studiów: diagnoza i terapia pedagogiczna, pedagogika szkolna i opiekuńczo-wychowawcza, edukacja i terapia dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem
Praca w Uczelni Korczaka
Specjalności:
- Diagnoza i terapia pedagogiczna
- Pedagogika szkolna i opiekuńczo-wychowawcza
Zajęcia, wykłady, konwersatoria, seminaria dyplomowe:
- Teoria wychowania
- Etiologia i symptomatologia dysleksji
- Wprowadzenie do terapii pedagogicznej
- Podstawy diagnozy i terapii pedagogicznej
- Diagnoza i terapia w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
- Diagnoza i terapia trudności w czytaniu i pisaniu
- Diagnoza pedagogiczna specyficznych trudności w uczeniu się
- Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
- Warsztat terapeuty pedagogicznego
- Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- Wspieranie w rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Wspomaganie rozwoju dziecka przez ruch
- Współczesne metody wspomagające terapię
- Podstawy edukacji integracyjnej
- Dydaktyka specjalna
Publikacje
- Lewandowska-Kidoń T., Drama w kształceniu pedagogicznym. Wyd. UMCS, Lublin 2001 (2003)
- Lewandowska-Kidoń T., Wosik-Kawala D., Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Wyd. II zmienione. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015
- Lewandowska-Kidoń T., Korzeniecka-Kozerska A., Style wychowania i postawy rodzicielskie wobec dzieci z zaburzeniami oddawania moczu. Wyd. „Elipsa”, Warszawa 2015
- Skałbania B., Lewandowska-Kidoń T., Terapia pedagogiczna. Teoria, praktyka, refleksje. Wyd. WSP im. J. Korczaka w Warszawie, Warszawa 2015
- Lewandowska-Kidoń T., Kalinowska-Witek B., Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Wyd. UMCS, Lublin 2016
- Skałbania B., Lewandowska-Kidoń T., Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2019
- Lewandowska-Kidoń T., Gajewska M., Witek A., Dziecko przewlekle chore. Dostosowanie warunków edukacyjnych dla dziecka z alergią, Ośrodek Rozwoju Edukacji 2015
- Lewandowska-Kidoń T., Witek A., Percepcja otyłego rówieśnika a przekonania zdrowotne młodzieży gimnazjalnej, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu” 2012, nr 18 (4), s. 276-280
- Lewandowska-Kidoń T., Witek A. Szkoła miejscem inkluzji czy ekskluzji społecznej, (w:) Chodkowska M., Byra S. (red.), Dystans społeczny w teorii i praktyce pedagogicznej, Wyd. UMCS, Lublin 2012, s. 233-251
- Skałbania B., Lewandowska-Kidoń T., Współpraca szkoły i środowiska lokalnego we wspomaganiu rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – konteksty teoretyczne i praktyczne, „Roczniki Teologiczne” Praca Socjalna 2017 nr 1, tom LXIV, s. 193-212
- Witek A., Lewandowska-Kidoń T., Funkcjonowanie ucznia z trudnościami przystosowawczymi w środowisku szkolnym w kontekście potrzeby rozwijania inteligencji emocjonalnej, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2018 nr 4, s. 49-65
- Lewandowska-Kidoń T., Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jako szansa na przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J –Paedagogia-Psychologia 2019, Vol 32, No 2, s. 69-81

