Konferencja poświęcona będzie fundamentalnym prawom dziecka do życia, przeżycia i rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem sposobu zaspokajania tych praw przez dzieci ze zróżnicowanymi potrzebami. Konwencja o prawach dziecka stawia wymaganie respektowania i gwarantowania praw każdego dziecka, bez jakiejkolwiek dyskryminacji, niezależnie od rasy, koloru skóry, płci, języka, religii, poglądów politycznych, statusu majątkowego, niepełnosprawności, cenzusu urodzenia.
Potwierdź uczestnictwo >
Zobacz program >
Prawo do życia, przeżycia i rozwoju stanowi jedną z fundamentalnych zasad, do których respektowania zobowiązuje nas, ratyfikowana przez Sejm RP w 1991 r., Konwencja o prawach dziecka. Jest to nie tylko zapis prawny, ale przede wszystkim powinność i odpowiedzialność wobec każdego dziecka, aby mogło nie tylko żyć, lecz także rozwijać się w poczuciu bezpieczeństwa, mając możliwość odkrywać swój potencjał i budować przyszłość wolną od kryzysu ubóstwa, przemocy i nierówności czy dyskryminacji. Prawo to wyraża się zarówno w ochronie najbardziej podstawowych warunków egzystencji, jak i w tworzeniu przestrzeni zapewniających dziecku rozwój fizyczny, psychiczny, edukacyjny i społeczny. Ponadto wyznacza podwójny obowiązek tj. ochrony przed zagrożeniami oraz kreowania warunków, które sprzyjają rozwojowi dziecka. To prawo zobowiązuje wreszcie do reagowania na sytuacje zagrożenia oraz podejmowania wielowymiarowych działań prewencyjnych, m.in. w obszarze polityki społecznej, edukacyjnej, zdrowotnej i kulturowej. Dziecko może w pełni korzystać ze swoich praw tylko wówczas, gdy otaczające je osoby, instytucje i systemy nie ograniczają się do podstawowej ochrony, lecz otwierają przestrzeń do nauki, budowania więzi międzyludzkich, rozwijania talentów i uczestnictwa społecznego.
Tym razem chcemy się skupić na zróżnicowanych potrzebach dzieci: zarówno potrzebach emocjonalnych – uniwersalnych, jak i tych specyficznych, wynikających z migracji, z niepełnosprawności, z trudnej sytuacji życiowej, i na sposobach ich zaspokajania.
Cel konferencji
Nie chodzi tylko o zewnętrzne diagnozy i oferowanie gotowych rozwiązań, ale przede wszystkim o takie projektowanie działań, które „uważnia” (Młynarczuk-Sokołowska 2020) głos dzieci oraz włącza je w proces tworzenia programów wspierających. Tylko takie działania mogą realnie wzmacniać dzieci na drodze ich indywidualnego rozwoju. Celem wydarzenia jest zainicjowanie debaty społecznej i legislacyjnej nad tym, jak skutecznie chronić i wspierać najbardziej wrażliwe grupy osób niedorosłych w Polsce.
Organizatorzy
- Uczelnia Korczaka
- Sejmowa Komisja ds. Dzieci i Młodzieży
- Katedra Pedagogiki Specjalnej i Katedra Pedagogiki Społecznej Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Komitet honorowy
- Monika Rosa – Przewodnicząca sejmowej Komisji ds. Dzieci i Młodzieży
- prof. dr hab. Julian Auleytner – Rektor Senior Uczelni Korczaka
- prof. dr hab. Mirosław Grewiński – Rektor Uczelni Korczaka
- ks. prof. dr hab. Stanisław Dziekoński – Dyrektor Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
- prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Filip M. Szymański – Dziekan Wydziału Medycznego. Collegium Medicum Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
- prof. dr hab. Jacek Błeszyński – Kierownik Katedry Pedagogiki Specjalnej Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, członek Zespołu d.s. Przeciwdziałania Przemocy wobec Dzieci z Niepełnosprawnościami
Komitet naukowy
- prof. dr hab. Mirosław Grewiński – Przewodniczący, Uczelnia Korczaka
- ks. prof. dr hab. Stanisław Dziekoński – Wiceprzewodniczący, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
- prof. dr hab. Jacek Błeszyński – Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
- dr hab. Marzena Dycht, prof. ucz. – Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
- Prof. ucz. dr hab. Anna Różańska-Walędziak – Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
- Prof. ucz. dr hab. Anna Młynarczuk-Sokołowska, Uniwersytet w Białymstoku
- dr hab. Marlena Kilian – Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
- dr hab. Małgorzata Stefaniak, Warszawski Uniwersytet Medyczny
- dr Maciej Ciechomski, Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu
- dr Konrad Ciesiołkiewicz – Uczelnia Korczaka
- dr Katarzyna Dworniczek – Akademia Nauk Stosowanych im. Jana Amosa Komeńskiego w Lesznie
- dr Agnieszka Klimska – Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
- dr Marcin Klimski – Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
- dr Emilia Śmiechowska-Petrovskij – Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Komitet organizacyjny
- dr Agnieszka Klimska – Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
- dr Emilia Śmiechowska-Petrovskij – Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
- dr Konrad Ciesiołkiewicz – Uczelnia Korczaka, kierownik Centrum Analiz Społeczeństwa
- Informacyjnego UK, koordynacja prac komitetów konferencji